Bedre kollektivtilbud i Samnanger

En årvåken medborger i Samnanger har spilt inn at Bjørnafjorden har hatt møter med Skyss med siktemål om å inkludere Fusa i prissone A. Hva med Samnanger?

Skyss har ti prissoner for Vestland. Innen en sone betaler du samme pris. Skal du krysse grensen mellom to prissoner, må du ha billett for begge sonene. Bergen, Askøy, Øygarden, Osterøy, Alver, Austrheim, Fedje og tidligere Os kommune tilhører sone A. Ikke rart at Fusa-siden i Bjørnafjorden reagerer. Det bør også Samnanger gjøre.

Samnanger er en pendlerkommune, og mange er avhengige av bil i hverdagen. Meg selv inkludert. Selv med mine beste klimaintensjoner er bil til Arna, parkering på innfartsparkering og tog til jobb det beste jeg får til hvis livet skal gå opp. Helt ærlig er både busstilbud og pris et hinder for å velge buss. For at jeg og flere med meg skal velge buss, må det bli like naturlig som å velge tog framfor å kjøre om Åsane, eller velge bybane om man skal til Haukeland eller søndre bydel i Bergen.

Å gi flere insentiv til å velge kollektivt er grønn politikk. Jeg hører ofte at MDG er et byfenomen. Det funker i de store byene, men ikke her på bygden. Selv om jeg er middels idealistisk og ikke særlig selvdestruktiv, stiller jeg altså helt frivillig til valg for MDG i Samnanger i høstens kommunevalg. Det er fordi jeg er overbevist om at vi må gjøre endringer for å motvirke klimaendringer. Og for at det ikke skal være opp til den enkeltes idealisme, må det være enkelt å velge grønt.

Grønn politikk på bygden ser kanskje annerledes ut enn i byen. Vi kan ikke forvente et rullende fortau med buss hvert femte minutt, eller bybane fra Bjørkheim til Trengereid. Men vi bør kunne forvente et godt og tilpasset kollektivtilbud som gjør det mulig å ta gode, grønne valg også en halvtime fra by´n. Et godt busstilbud bidrar til å gjøre Samnanger mer attraktivt.

Samnanger er en del av samme bo- og arbeidsmarked som Bergen. Det er et felles marked for arbeidskraft og arbeidsplasser, der innbyggerne ikke trenger å flytte eller bruke vesentlig tid på å reise for å arbeide.  Vi er mange i Samnanger som pendler til Bergen eller andre nabokommuner.

Tilgangen til et stort arbeidsmarked er et fortrinn ved å bo her. Men skal man velge buss, er vi ikke regnet i den innerste krets. Å være i sone F føles litt som å bli sist valgt i gymmen, eller en underkjennelse av nærhet til Bergen. Det føyer seg inn i rekken av spørsmål om jeg pendler til Bergen hver dag. Altså, jeg prøver å ha litt hjemmekontor, men utover det får jeg altfor mye ros for min komfortable reisevei.

I dag har jeg månedskort i sone A som jeg bruker på tog til jobb og hvis jeg har behov for å ta bybane eller buss i Bergen. Det fungerer utmerket og er prisgunstig. Men skal jeg ta buss fra Hisdalen, må jeg ha månedskort for to soner, eller betale enkeltbillett for sone F i tillegg til mitt månedskort. 61 kroner for å ta bussen fra Hisdalen til kommunegrensen ved Gullbotn svir.

Vi kan nok vente lenge om vi skal vente på at andre skal huske på oss eller kjempe vår sak. Nå er tiden inne for at Samnanger kommune bør banke på døren til Skyss og fremme Samnanger sin sak. For billigere og bedre kollektivtransport, og økt valgfrihet. For de som bruker buss jevnlig, og for de som kan lokkes over til grønnere transport. For å gjøre Samnanger grønnere, mer attraktivt og mer rettferdig.

Camilla Stavnes Hisdal
3. kandidat til kommunestyret for MDG